Monday 30 April 2012

Perancangan Diet - Ayam Kukus

Husband aku ada cerita pasal 1 website ni. Website yang membolehkan kita kawal kadar pemakanan kita. Apa yang kita makan, kita boleh key in dalam akaun kita and yang bestnya kita boleh set berapa kalori yang kita boleh makan setiap hari mengikut berat badan dan ketinggian (BMI). Websitenya ialah :


Aku memang dah lama nak diet and makan benda-benda yang elok tapi kadang-kadang bila nak beli barang yang berkhasiat tu, harganya lagi mahal daripada benda-benda yang tak elok. Kalau mee maggee tu paling mahal pun RM5 kot..hum..hum..tapi website ni ada juga guide untuk diet dalam keadaan tak mampu nak beli makanan sihat yang agak mahal.

Yang penting:
1) Setkan kadar penurunan berat badan yang diidamkan untuk seminggu; contoh seminggu nak turunkan 1kg.
2) Calculate keperluan kalori sehari (dan monitor pemakanan kita agar tak makan lebih dari kalori yang dibenarkan / dalam aim kita).
3) Melalui kadar kalori yang diperlukan, kita bolehlah nak target makan apa pagi, lunch and dinner.
4) Kalau ada buat workout or exercise, masukkan sekali. Nak tengok berapa banyak kalori burn.

So, untuk first step - TADAAAAAAAAA!!!!

Ayam kukus. Perah limau sikit. Dasyat!

Ayam Kukus

Resepi Ayam Kukus Mudah
Ayam potong kecik-kecik
Letak bawang putih, 
halia (lebih sikit)
Bawang besar
Sos tiram (perap ayam lama sikit)
Kicap sikit
Garam sikit
Perah limau - limau kasturi pun boleh
Campak-campak, terus kukus.
After 20-30 minutes siap!

Alhamdulillah.

6 comments:

  1. kenapa nak diet? kan badan tak sihat tu. jangan berdiet sangat. diet nak kurus???

    ReplyDelete
  2. Hi,
    Terima kasih di atas keprihatinan Anon. Saya berdiet dan nak start untuk makan makanan sihat bukan untuk kurus tapi nak elak gemuk. Kesihatan saya juga bergantung kepada apa yang saya makan,jumlah kalori dan yang paling penting target BMI saya kena capai.Buat masa ini saya tak boleh bersenam sebab masalah kesihatan saya, jadi saya control makanan yg saya makan :-)

    Selamat membaca!

    ReplyDelete
  3. ehhheee.. org sakit pon nk makan sedap2 juga mak kaanns.. salam ziarahh jee

    ReplyDelete
  4. so ayam kukus berapa kalori dia ye?

    ReplyDelete